1 Welke wijzigingen in de pensioenwetgeving kunt u per 1 januari 2015 tegemoet zien?
Het belangrijkst is de verdere aanpassing van de fiscale regels. De regeringspartijen VVD en PvdA bereikten daarover eind 2013 overeenstemming met de oppositiepartijen D66, SGP en ChristenUnie. Het opbouwpercentage voor een middelloonregeling gaat in het wetsvoorstel en de novelle omlaag van 2,15% naar 1,875%, bij een pensioenrichtleeftijd van 67 jaar. Voor een eindloonregeling gaat het opbouwpercentage omlaag van 1,9% naar 1,657%. En voor beschikbare premieregelingen komen er nieuwe premiestaffels.
2 Wat betekent het voor werkgevers?
Werkgevers zullen in ieder geval snel moeten nagaan of hun pensioenregeling past binnen de nieuwe fiscale kaders. Het is zaak om met de werknemers(vertegenwoordiging) en met de pensioenuitvoerder om de tafel te gaan zitten om te bespreken hoe de eventuele aanpassing vorm moet krijgen. De noodzakelijke aanpassing kan ook aanleiding zijn om de regeling als geheel onder de loep te nemen. Voer je alleen de wetswijziging door, dan wordt de regeling goedkoper en kan de premie waarschijnlijk omlaag.
3 Dat was uiteindelijk ook een van de doelen. En is dat gelukt?
Ja, De Nederlandsche Bank heeft onlangs op haar site gemeld dat de pensioenpremies in 2014 zijn gedaald. In 2013 bedroeg de totale pensioenpremie van de geënquêteerde fondsen nog 19,2% van het salaris, terwijl dit percentage in 2014 was gedaald naar 17,6%. Het gemiddelde opbouwpercentage daalde van 1,99% in 2013 naar 1,93% in 2014. De verwachting is dat deze trend zich voortzet.
4 Hoe zit het met de pensioenen boven € 100.000?
Als je meer dan € 100.000 bruto per jaar verdient, dan kun je volgens het wetsvoorstel boven die grens niet meer fiscaal vriendelijk pensioen opbouwen. Er komt wel een netto lijfrente-regeling waarmee mensen met inkomens boven de € 100.000 een extra vrijwillig pensioen kunnen opbouwen. Dat kan bij een pensioenverzekeraar, bank of
beleggingsinstelling. De staatssecretaris heeft een denkrichting aangegeven voor de manier waarop ook pensioenfondsen dit product zouden mogen aanbieden.
De Eerste Kamer behandelt de wetsvoorstellen op 20 mei aanstaande. Daarna informeren wij verder via onze site.
Zijn we er nu, met de verlaging van het opbouwpercentage?
Nee, want naast de verlaging van het opbouwpercentage moeten de beschikbare premiestaffels vanaf 1 januari 2015 uitgaan van de zogenoemde netto staffels. De kosten van de verzekering en de premie voor de arbeidsongeschiktheid worden apart in rekening gebracht. De premie wordt helemaal gebruikt voor de pensioenopbouw van de deelnemer. Nu is het vaak zo dat bruto staffels worden gebruikt waar deze kosten in de beschikbare premie zijn verwerkt. Tenslotte is het de verwachting van alle pensioendeskundigen dat in de toekomst de AOW-leeftijd en de pensioenleeftijd verder omhoog gaan.
Wilt u weten wat de wetswijzigingen voor gevolg hebben bij waardeoverdracht van uw pensioenaanspraken? Neemt u dan vrijblijvend contact met ons op.
Het belangrijkst is de verdere aanpassing van de fiscale regels. De regeringspartijen VVD en PvdA bereikten daarover eind 2013 overeenstemming met de oppositiepartijen D66, SGP en ChristenUnie. Het opbouwpercentage voor een middelloonregeling gaat in het wetsvoorstel en de novelle omlaag van 2,15% naar 1,875%, bij een pensioenrichtleeftijd van 67 jaar. Voor een eindloonregeling gaat het opbouwpercentage omlaag van 1,9% naar 1,657%. En voor beschikbare premieregelingen komen er nieuwe premiestaffels.
2 Wat betekent het voor werkgevers?
Werkgevers zullen in ieder geval snel moeten nagaan of hun pensioenregeling past binnen de nieuwe fiscale kaders. Het is zaak om met de werknemers(vertegenwoordiging) en met de pensioenuitvoerder om de tafel te gaan zitten om te bespreken hoe de eventuele aanpassing vorm moet krijgen. De noodzakelijke aanpassing kan ook aanleiding zijn om de regeling als geheel onder de loep te nemen. Voer je alleen de wetswijziging door, dan wordt de regeling goedkoper en kan de premie waarschijnlijk omlaag.
3 Dat was uiteindelijk ook een van de doelen. En is dat gelukt?
Ja, De Nederlandsche Bank heeft onlangs op haar site gemeld dat de pensioenpremies in 2014 zijn gedaald. In 2013 bedroeg de totale pensioenpremie van de geënquêteerde fondsen nog 19,2% van het salaris, terwijl dit percentage in 2014 was gedaald naar 17,6%. Het gemiddelde opbouwpercentage daalde van 1,99% in 2013 naar 1,93% in 2014. De verwachting is dat deze trend zich voortzet.
4 Hoe zit het met de pensioenen boven € 100.000?
Als je meer dan € 100.000 bruto per jaar verdient, dan kun je volgens het wetsvoorstel boven die grens niet meer fiscaal vriendelijk pensioen opbouwen. Er komt wel een netto lijfrente-regeling waarmee mensen met inkomens boven de € 100.000 een extra vrijwillig pensioen kunnen opbouwen. Dat kan bij een pensioenverzekeraar, bank of
beleggingsinstelling. De staatssecretaris heeft een denkrichting aangegeven voor de manier waarop ook pensioenfondsen dit product zouden mogen aanbieden.
De Eerste Kamer behandelt de wetsvoorstellen op 20 mei aanstaande. Daarna informeren wij verder via onze site.
Zijn we er nu, met de verlaging van het opbouwpercentage?
Nee, want naast de verlaging van het opbouwpercentage moeten de beschikbare premiestaffels vanaf 1 januari 2015 uitgaan van de zogenoemde netto staffels. De kosten van de verzekering en de premie voor de arbeidsongeschiktheid worden apart in rekening gebracht. De premie wordt helemaal gebruikt voor de pensioenopbouw van de deelnemer. Nu is het vaak zo dat bruto staffels worden gebruikt waar deze kosten in de beschikbare premie zijn verwerkt. Tenslotte is het de verwachting van alle pensioendeskundigen dat in de toekomst de AOW-leeftijd en de pensioenleeftijd verder omhoog gaan.
Wilt u weten wat de wetswijzigingen voor gevolg hebben bij waardeoverdracht van uw pensioenaanspraken? Neemt u dan vrijblijvend contact met ons op.